Selasa, 19 Oktober 2010

"penanda aku"



jika dulu penanda buku tidak asing bagi aku...
kini penanda buku kian aku lupa...
beberapa saat lepas mengenangnya..
pernah berkhidmat setia di bawah naunganku...
tak peduli di bawah tajuk apa dia meringkuk...
masih setia tanpa bantahan...
membuka tepat halaman ku cari...
dia tersenyum tanda akan terus berkhidmat...

seakan aku ingin mempromosikan kepada mereka..
yang sukakan kekerasan..
meletakkan penanda buku...
sebagai tanda halamannya bukan disitu..
lekatkannya di buku lima dan buku lalinya...
supaya mereka tahu penanda itu tidak sukakan kekerasan..

aku juga ingin menghadiahkannya kepada mereka yang cintakan masakan..
agar mereka tahu bahawa makanan itu perlukan keseimbangan...
supaya sang penerima tahu sebuku garam itu bernilai...
nilainya boleh menjadikan hidup ini lebih bermakna...
seprti kata orang asam garam kehidupan...

aku masih mengigati mereka yang sukakan gelombang muka..
setia di depannya dengan luahan..
memberi perasaan setiap kali melayannya....
biar mereka tahu adakalanya mereka harus berhenti disitu...
melihat apa yang mereka buktikan di muka buku itu.....

aku bukanlah panglipulara....
bukanlah hebat...
bukanlah aku tanpa aku...
bukanlah kau tanpa aku...
bukanlah aku tanpa kau...


tandanya buat suatu peristiwa itu pernah berlaku...antara jasadku dan roh ku...pernah ku berjanji..akanku jadikan jiwaku kepada satu....tandanya buatkan aku...........


begini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan