Selasa, 11 Oktober 2011

ROTI BAWANG


KARIM. Seorang pemuda lingkungan 20-an bangkit dari tidurnya, sedikit mengeluh kerana jam di dinding mengingatkannya bahawa dia terlewat untuk ke sekolah.

KARIM ke ruang dapur mencari makanan, dalam fikirannya terbayang-bayang hidangan teo panas dan 2,3 keping biskut. Baginya sudah memadai.

KARIM ternampak sebotol serbuk Nescafe yang tersenyum dari tadi tanpa pengetahuannya. KARIM mencapai botol nascafe tersebut. Dilihatnya isi serbuk nascafe tadi mampu menghilangkan dahaganya selama sebulan, itu apa yang berputar di dalam akalnya. Sedikit air paip dimasukkan ke dalam pemanas air lalu dipanaskan.

-gelas diambil
-serbuk nascafe 2 sudu
-gula 3 sudu

Lalu tersenyum seperti melihat hidangan arak, perlakuan yang mengigatkannya di dalam santapan filem Hollywood saban masa. Mengeluh. Persoalan di minda, mengapa mudah terpengaruh. Diam sambil menghayun sudu menghancurkan gula pemanis kesukaan semut. 3 hirupan member inspirasi.

Diambil gandum dari laci, bawang putih 2 ulas dan sebiji bawang besar. Menyedia seperti tuksng masak yang berpengalaman. Namun KARIM termenung memikirkan gas yang kehabisan dan keperluan utama yang lesap,minyak masak.

Teringat kata-kata kawannya, “ at least you try ” pengucapan ketika minum petang di sebuah kafe beberapa bulan yang lalu. Terpandang sebuah mesin yang merentas peradaban masa, periuk nasi elektrik berjenama Global. Dimasukkannya campuran gandum dari laci, bawang putih 2 ulas dan sebiji bawang besar tadi. Butang penyelesaian masakan ditekan, ‘cook’!!

Selang 2 min dibalik-balikkan campuran tadi yang makin kering. Aroma bawang memenuhi ruang dapur. Dimasukkannya ciptaan ROTI BAWANG tadi ke dalam pinggan leper dan sesudu gula halus ke dalam piring kecil.

-menikmati bersama Nescafe suam
-tersunyum seorang
-berharap
-berharap
-berharap………………………………………………………………

Lebihan ROTI BAWANG tadi disimpan didalam tong sampah berplastik hitam. MUAL!!!!!!!!

Karim ke hujung jendela memandang langit berawan harmoni. Ini gara-gara wang yang habis dimamah harga yang makin melambung!!

  • Aku berharap kisah aku tak sama dengan KARIM!!! Cis KARIM!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan